Biuletyn Informacji Publicznej
URZĘDU MIASTA I GMINY W RADZYNIU CHEŁMIŃSKIM

Wyszukiwarka

Odnośniki

Przejdź do: www.radzynchelminski.pl

Treść strony

Postanowienie Burmistrza Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński

Radzyń Chełmiński, 18.09.2012r.

BPK.6220.5.2012.AF 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 63 ust. 1, ust.4 oraz art.66 i art.68 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz. U. Nr 199, poz. 1227/ i art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2000 r. Nr 98, póz. 1071 ze zm.);

po otrzymaniu opinii

1. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wyrażonej w postanowieniu z dnia 31 sierpnia 2012r, znak: WOO.4240.607.2012.AM1

2. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu wyrażonej w opinii z dnia 28 sierpnia 2012 r, znak N.NZ.423/31/12 

postanawiam

stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pod nazwą Budowa rolniczej elektrociepłowni biogazowej o mocy nie przekraczającej 0,999MW w miejscowości Rozental w gminie Radzyń Chełmiński, na działce nr 114/3- obręb Kneblowo.

Określić zakres raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Raport powinien odpowiadać wymogom art. 66 bez pkt 10 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym powinien zawierać:

1) opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie udostępniania, eksploatacji i rekultywacji,

b) główne cechy charakterystyczne procesów technologicznych,

c) przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;

2) opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, póz. 1220 z późn. zm.);

3) opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4) opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;

5) opis analizowanych wariantów, w tym:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;

6) określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;

7) uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:

a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,

c) dobra materialne,

d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,

e) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d;

8) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:

a) istnienia przedsięwzięcia,

b) wykorzystywania zasobów środowiska,

c) emisji;

9) opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;

10) porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, póz. 150 z późn. zm.);

  1. wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;

    12) przedstawienie zagadnień w formie graficznej;

13) przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi
i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;

14) analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem ( analiza ta winna stanowić obligatoryjny element raportu) ;

15) przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;

16) wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;

17) streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;

18) nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;

19) źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

Dodatkowo w Raporcie należy:

  1. przedstawić miejsce poboru wód podziemnych (studni) w pobliżu planowanej inwestycji oraz kierunku spływu wód podziemnych ( w postaci graficznej) ;

  2. przedstawienia usytuowania inwestycji względem jednolitych części wód (powierzchniowych i podziemnych) oraz zidentyfikowanie celów środowiskowych dla wód, na które przedsięwzięcie mogłoby oddziaływać, zgodnie z art. 38d i ew. 38f ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne ( Dz. U. Z 2012, poz.145 t.j.), w kontekście art. 81 ust. 3 z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz.1227 z późn. zm.);

  3. wskazania, czy i w jaki sposób przedsięwzięcie będzie oddziaływać na te cele;

  4. omówienia gospodarki wodno-ściekowej, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu postępowania ze ściekami socjalno- bytowymi;

  5. planowanych zabezpieczeń przed dostaniem się substancji zanieczyszczających do gruntu i wód podziemnych;

  6. rozprzestrzeniania się hałasu z przedstawieniem wyników przeprowadzonej analizy akustycznej w rejonie najbliższych obszarów chronionych akustycznie;

  7. oddziaływania planowanego zamierzenia na powietrze atmosferyczne, z uwzględnieniem substancji złowonnych i przepływu środków transportu;

  8. przedstawienia propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie realizacji i eksploatacji;

    Na etapie sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko konieczne jest przedstawienie informacji na temat gospodarki wodno-ściekowej, ze szczególnym uwzględnieniem: przewidywanych zabezpieczeń środowiska gruntowo-wodnego na wszystkich etapach procesu inwestycyjnego, określenia miejsca poboru i ilości wody do celów socjalnych i innych, sposobu odprowadzania ścieków z terenu inwestycji ( w tym sposób postępowania ze ściekami deszczowymi).

    Należy również przedstawić plan sytuacyjny zagospodarowania omawianego terenu z uwzględnieniem rozmieszczenia poszczególnych instalacji, jak również wskazania wjazdu/wyjazdu z projektowanego zakładu oraz lokalizacji najbliższej zabudowy mieszkaniowej wraz z zaznaczeniem na mapie.

    Na etapie eksploatacji, zamierzenie będzie ściśle związane z możliwością wystąpienia emisji zanieczyszczeń powodujących przekroczenia jakości standartów powietrza, w tym związków złowonnych, wynikających z charakteru prowadzonej działalności. Wymagane jest więc wykonanie niezbędnych obliczeń, z uwzględnieniem emisji zorganizowanej i niezorganizowanej.

    Na etapie sporządzenia dokumentacji należy przeprowadzić symulację akustyczną w porze dnia i nocy ( jeżeli prowadzona będzie praca w trybie trzyzmianowym), uwzględniając hałas związany z przejazdem, załadunkiem i odjazdem samochodów dowożących substraty do produkcji.

    Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien uwzględnić oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.

Raport należy opracować w trzech egzemplarzach wraz z ich zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych.

Uzasadnienie

Na wniosek z dnia 14.08.2012 r. Pana Tomasza Król reprezentującego firmę BIO-NIK AGRO Sp. zo.o. ul. Leszczynowa 6, 80-175 Gdańsk zostało wszczęte postępowanie administracyjne o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na budowie rolniczej elektrociepłowni biogazowej o mocy nie przekraczającej 0,999MW w miejscowości Rozental w gminie Radzyń Chełmiński, na działce nr 114/3- obręb Kneblowo.

Burmistrz Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński zgodnie z art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r.- Kodeks Postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98 z poz. 1071 ze zm.) oraz art.64 ust.1 pkt.2 a także ust.3 i 4, art. 68 oraz art.78 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. nr.199, poz.1227 ze zm.) wszczął postępowanie administracyjne.

Zawiadomieniem o wszczęciu postępowania administracyjnego, znak BPK. 6220.5.2012.AF zawiadomiono inwestora oraz strony wymienione w skróconym wypisie ze skorowidza działek na piśmie.

Ponadto zawiadomienie wywieszono na tablicy ogłoszeń U MiG Radzyń Chełmiński, wsi Rozental i Kneblowo oraz ogłoszono na stronie BIP.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397) realizacja w/w przedsięwzięcia (§ 3 ust. 1 pkt.80.), należy do kategorii obiektów mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

W myśl art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz. U Nr 199, poz. 1227/ wystąpiono w dniu 14 sierpnia 2012r. o opinię do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu dot. obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy postanowieniem znak WOOŚ.4240.607.2012.AM1 z dnia 31 sierpnia 2012r. wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W Postanowieniu określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Wszystkie warunki zawarte w niniejszym Postanowieniu zostały uwzględnione w powyższym postanowieniu kierowanym do wnioskodawcy. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grudziądzu również wyraził opinię, ze dla powyższego przedsięwzięcia należy przeprowadzić ocenę oddziaływania na środowisko.

Do wniosku dołączono m. in.: wniosek Inwestora o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia; kartę informacyjną przedsięwzięcia zawierającą dane określone w art. 3 ust. l pkt 5 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko; informację o braku Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dla terenu objętego wnioskiem oraz kopię mapy ewidencyjnej obejmującej teren realizacji przedsięwzięcia.

Jak wynika z dokumentacji planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę instalacji wykorzystującej substraty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego do produkcji biogazu w procesie fermentacji metanowej, który będzie następnie wykorzystywany jako paliwo w generatorach do produkcji energii elektrycznej i ciepła. W kontrolowanych warunkach przebiegać będzie proces rozkładu materii pochodzenia roślinnego i zwierzęcego prowadzący do wytworzenia biogazu. W ramach realizacji inwestycji zlokalizowane zostaną następujące obiekty budowlane i elementy towarzyszące:2 dozowniki substratów stałych, zbiornik na substraty płynne, 2 komory fermentacyjne każda o pojemności ok. 3100 m3,2 zbiorniki pofermentu każdy o pojemności ok. 7100 m3,silos na kiszonkę wraz ze zbiornikiem na odcieki, kontener z jednostką kogeneracyjną, kontener z przepompownią i pomieszczeniem technicznym, pojemnik do zbierania kondensatu, pochodnia awaryjna, system rur transportujących biomasę, gaz, ciepło i wodę.Teren przeznaczony pod budowę elektrociepłowni biogazowej sąsiaduje: od północy – z polami uprawnymi, od południa – z drogą wojewódzką nr 543, a za drogą polami uprawnymi, od wschodu – z polami uprawnymi, od zachodu – z polami uprawnymi (działka nr 112/3) i działką nr 114/2, na której znajdują się dwa budynki mieszkalne, obecnie nieużytkowany budynek obory oraz nieużytkowane garaże.

Planowane przedsięwzięcie zalicza się do grupy przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane, na podstawie art. 63 ust. l, w związku z art. 59 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w związku z § 3 ust. l pkt 80 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 póz. 1397).

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać i wyjaśniać zagadnienia określone w art. 66 ust. l, bez pkt 10, ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz uwzględniać ocenę oddziaływania, w szczególności na środowisko przyrodnicze, wody powierzchniowe i podziemne, a także na klimat akustyczny.

Teren przeznaczony pod inwestycję zlokalizowany jest poza formami podlegającymi ochronnie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody( Dz.U. z 2009r. nr 151, poz.1200 ze zm.) w tym poza obszarami Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000.

Należy wspomnieć, że Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest podstawą ustalenia, w formie decyzji, środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia, toteż niezbędnym jest, aby określał w sposób jednoznaczny uwarunkowania, o których mowa w art. 82 ust. l ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Mając powyższe na uwadze oraz uwzględniając opinie właściwych organów biorących udział w ocenie oddziaływania na środowisko uznano, że dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na: Budowa rolniczej elektrociepłowni biogazowej o mocy nie przekraczającej 0,999MW w miejscowości Rozental w gminie Radzyń Chełmiński, na działce nr 114/3- obręb Kneblowo jest zasadne przeprowadzanie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie określonym w postanowieniu RDOŚ w Bydgoszczy i opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu.

Dlatego też postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

 

Od niniejszego postanowienia służy stronom prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Burmistrz Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński

Krzysztof Chodubski

 

Otrzymują:

I. Inwestor

II. Strony postępowania w/g wykazu.

III. Tablica ogłoszeń U MiG Radzyń Chełmiński, się Rozental i Kneblowo oraz strona internetowa Bip Radzyń Chełmiński

IV. a/a

 

Do wiadomości :

  1. 1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy

  2. 2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grudziądzu

Metryka

  • opublikował: brak informacji
    data publikacji: 2012-09-18 12:40

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 444590
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2024-03-12 14:28:07