Postanowienie
Radzyń Chełmiński, dnia 19.07.2018r.
RBG.6220.4.2014.AK
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. 2017 poz. 1257) w związku z art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r., poz. 1405 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku Rafała Kalinowskiego Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Drobud Sp z o.o z siedzibą w Wąbrzeźnie
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na Posadowieniu zbiornika LPG.
UZASADNIENIE
Inwestor Rafał Kalinowski Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Drobud Sp z o.o z siedzibą w Wąbrzeźnie wystąpił do Burmistrza Miasta i Gminy w Radzyniu Chełmińskim z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na Posadowieniu zbiornika LPG na działce nr 90/14 – obręb geodezyjny Zakrzewo w gminie Radzyń Chełmiński.
Na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r., poz. 1405 ze zm.), stwierdzono, że organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Burmistrz Miasta i Gminy w Radzyniu Chełmińskim. W toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia organ zawiadomił strony o wszczęciu postępowania, informując o możliwości zapoznania się osobiście lub przez pełnomocnika z aktami sprawy. Żadna ze stron postępowania nie wniosła wniosków ani uwag do sprawy.
Działki, na których planowana jest przedmiotowa inwestycja, położone są na terenie,
dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Po zapoznaniu się ze złożonym wnioskiem wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na Posadowieniu zbiornika LPG.
Po przeprowadzeniu powyższej analizy organ stwierdził za zasadne zakwalifikowanie przedmiotowego przedsięwzięcia do przedsięwzięcia wymienionego w § 3 ust. 1 pkt 36) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 71 ), jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zatem dla wnioskowanego przedsięwzięcia zachodzi obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W związku z powyższym, w toku prowadzonego postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, na podstawie art. 64 ust. 1 pkt. 1) i 2) i ust. 3 ustawy z dnia
3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U.
z 2017r., poz. 1405 ze zm.), organ wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Tczewie oraz do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o wydanie opinii w sprawie stwierdzenia (lub nie) obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiego obowiązku, o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko wnioskowanego przedsięwzięcia.
Opinią sanitarną z dnia 20 czerwca 2018r, znak: N.NZ-423/16/18, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grudziądzu nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Opinią z dnia 13 czerwca 2018r, znak: GD.ZZŚ.4.435.122.2018.DK Zastępca Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Tczewie nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia i odstąpił od określenia zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Następnie pismem znak WOO.4220.309.2018.DB.2 z dnia 12 lipca 2018 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Organ w ramach przeprowadzonej zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017r., poz. 1405. ze zm.) oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Tczewie i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Grudziądzu, stwierdził co następuje:
Przedsięwzięcie polegać będzie na instalacji jednego zbiornika podziemnego na gaz LPG o poj. ok. 62 m3 na działce nr ew. 90/14 obręb Zakrzewo, należącej do Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Drobud Sp. z o.o. z siedzibą w Wąbrzeźnie. Gaz płynny w przeznaczony będzie do celów produkcyjnych w istniejącej wytwórni mas bitumicznych. Obecnie ciepło i energia konieczna do wytwarzania mas pochodzi ze spalania oleju opałowego dostarczanego ze zbiornika zlokalizowanego w pobliżu miejsca realizacji inwestycji. Celem zamierzenia jest zmiana źródła ciepła na gaz, który jest paliwem efektywniejszym i bardziej ekologicznym w stosunku do oleju opałowego. Proces technologiczny oraz produkcja mas bitumicznych (produkcja średnioroczna wynosi 35000 Mg) nie ulegnie zmianie po realizacji inwestycji. Teren wnioskowanej inwestycji nie jest objęty ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z przedstawioną dokumentacją dla omawianego zamierzenia nie występuje powiązanie z innym planowanym przedsięwzięciem o podobnym profilu działalności. Przedsięwzięcie nie wiąże się ze zniszczeniem lub naruszeniem terenów leśnych, podmokłych, bagiennych i torfowiskowych. Jednocześnie na podstawie analizy przedłożonej dokumentacji nie stwierdza się negatywnego wpływu w zakresie zachowania różnorodności biologicznej. Eksploatacja inwestycji związana będzie z emisją zanieczyszczeń z procesu napełniania zbiornika oraz generowaniem hałasu przez urządzenia nalewcze i transport gazu. Nadzwyczajne zagrożenia dla środowiska, występujące w trakcie eksploatacji przedsięwzięcia, związane są z pożarami. Przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczenie urządzeń przed dostępem osób trzecich oraz przeszkolenie w zakresie BHP powinno zagwarantować bezpieczeństwo pracy oraz bezawaryjne funkcjonowanie obiektu. Projektowana inwestycja, biorąc pod uwagę jej charakter oraz zastosowane rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne, minimalizuje ryzyko pojawienia się awarii przemysłowej. Możliwość wystąpienia katastrofy budowlanej zostanie zminimalizowana. Inwestycja nie spowoduje zaliczenia zakładu do zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, w myśl rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138 j.t.).Rozwiązania projektowe planowanego obiektu uwzględniają zabezpieczenia przed skutkami potencjalnych zmian warunków klimatycznych i ewentualnego wystąpienia zdarzeń ekstremalnych (takich jak np. fale upałów, długotrwłe susze, ekstremalne opady, zalewanie przez rzeki, gwałtowne burze i wiatry, fale chłodu i intensywne opady śniegu, zamarzanie i odmarzanie).Na obszarze projektowanego zadania nie występują obszary: wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary wybrzeży i środowisko morskie, obszary górskie lub leśne; obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000, oraz pozostałe formy ochrony przyrody, obszary na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, o znacznej gęstości zaludnienia, przylegające do jezior, jak również obszary ochrony uzdrowiskowej. Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r. poz. 142 ze zm.), w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000. Realizacja planowanego zamierzenia przy przyjętym rozwiązaniu lokalizacji nie wymaga naruszania cennych siedlisk przyrodniczych i ich przekształcania, zajęcia siedlisk wrażliwych, usuwania drzew lub krzewów.W celu wyeliminowania zagrożenia uszkadzania drzew stwierdzono potrzebę zastosowania działań minimalizujących i zabezpieczających pnie i korzenie przed uszkodzeniami. Ponadto wskazano na konieczność lokalizacji zaplecza budowy, miejsc postoju maszyn i składowania materiałów poza rzutem koron drzew.Ponadto, w związku z występowaniem w sąsiedztwie planowanej inwestycji dogodnych siedlisk dla małych zwierząt, w tym płazów (tereny leśne oraz zbiorniki wodne) wskazano na konieczność kontrolowania wykopów każdorazowo przed podjęciem prac w ich obrębie. Na podstawie przeprowadzonej analizy przedłożonej dokumentacji, w tym raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ustalono, że realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie skutkować niekorzystnym wpływem na środowisko przyrodnicze i krajobraz, a przyjęte działania minimalizujące wyeliminują zidentyfikowane zagrożenia względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego.
Organ właściwy w sprawie postanowił przychylić się więc do stanowiska Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Tczewie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu i stwierdza, że dla planowanego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.
POUCZENIE
Na wydane postanowienie nie przysługuje zażalenie.
Z up Burmistrza Miasta i Gminy w Radzyniu Chełmińskim
Anna Klimek
Otrzymują:
1 Inwestor
2. strony w postępowaniu
Do wiadomości:
-
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
-
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grudziądzu.
-
Państwowe Gospodarstwo Wodne, Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Tczewie
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Klimekdata wytworzenia: 2018-07-19
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2018-07-19 14:57