Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania
Radzyń Chełmiński, dnia 30.12.2014r
BPK.6220. 5 .2014.AF
Postanowienie
o odmowie wszczęcia postępowania
Na podstawie art. 61 a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U 2013.267 j.t.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.12.2014r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 19.12.2014r). PROKON NEW ENERGY POLAND Sp. zo.o. ul. Budowlanych 64D, 80-298 Gdańsk reprezentowanego przez pełnomocnika: Pana Arkadiusza Śliwkę sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „ Budowie farmy wiatrowej „WP Dębieniec” o łącznej mocy do 14,0 MW w obrębie geodezyjnym Dębieniec na terenie gminy Radzyń Chełmiński, powiat grudziądzki, województwo kujawsko-pomorskie wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”
Burmistrz Miasta i Gminy Radzynia Chełmińskiego postanawia:
odmówić wnioskodawcy wszczęcia postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na Budowie farmy wiatrowej „WP Dębieniec” o łącznej mocy do 14,0 MW w obrębie geodezyjnym Dębieniec na terenie gminy Radzyń Chełmiński, powiat grudziądzki, województwo kujawsko-pomorskie wraz z niezbędną infrastrukturą.
Uzasadnienie
W dniu 19.12.2014r). do tutejszego urzędu wpłynął wniosek inwestora PROKON NEW ENERGY POLAND Sp. zo.o. ul. Budowlanych 64D, 80-298 Gdańsk reprezentowanego przez pełnomocnika: Pana Arkadiusza Śliwkę sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „ Budowie farmy wiatrowej „WP Dębieniec” o łącznej mocy do 14,0 MW w obrębie geodezyjnym Dębieniec na terenie gminy Radzyń Chełmiński, powiat grudziądzki, województwo kujawsko-pomorskie wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą”
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 09 listopada 2010 roku (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko– przedmiotowa farma wiatrowa o mocy do 14,0 MW składająca się z czterech elektrowni wiatrowych, zalicza się do inwestycji mogącej znacząco oddziaływać na środowisko, dla której sporządzenie raportu może być wymagane. Zgodnie z Kartą Informacyjna Przedsięwzięcia(KIP) inwestycja polegać będzie na budowie 4 elektrowni wiatrowych, urządzeń do przesyłu energii elektrycznej tj. podziemna linia kablowa średniego napięcia SN (do 30 kV) łącząca poszczególne jednostki wytwórcze z właściwym miejscem przyłączenia, budowa dróg dojazdowych wewnętrznych wraz ze zjazdami, placami manewrowymi, zatokami postojowymi etc. Według KIP „teren przeznaczony pod planowaną inwestycję w ewidencji gruntów zidentyfikowany jest głównie jako obszar rolniczy z następującymi klasami mineralnymi gleb: RIIIa, RIIIb, RIVa, PsIV, ŁV”. Inwestor w KIP wykazał, że będzie wnioskował o decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zgodnie z art. 61 ust.1 pkt 4 (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 647 z późn. zm.)- warunkiem koniecznym do pozytywnego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania jest uzyskanie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne albo był objęty zgodą uzyskana przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc (art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy). Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 03.02.1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1205), „przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I-III – wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi”. Planowana inwestycja, zlokalizowana na działkach , na których występują grunty rolne klasy RIII i jest inwestycją nierolniczą.
Dla terenu na, którym mają być zlokalizowane elektrownie wiatrowe brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Rada Miejska Radzynia Chełmińskiego uchwaliła na terenie gminy Radzyń Chełmiński plany w których określiła tereny na których mogą być lokalizowane elektrownie wiatrowe. Wnioskowane tereny przez Inwestora nie znajdują się w obszarach obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
W KIP Inwestor poinformował, że „ analizę oddziaływania akustycznego przeprowadzono na wysokości 4 m” a z Karty tej wynika, że wysokość wieży może wynosić do 145m a całkowita wysokość konstrukcji nie przekroczy 210 m n.p.t. Z przeprowadzonej analizy Inwestora wynika, iż „dopuszczalne poziomy hałasu obowiązujące na powyższym terenie (tereny typowej zabudowy zagrodowej) zostaną dotrzymane”. Jednakże Organ uważa, że na obszarze analizowanym 40 dB występuje nie tylko zabudowa zagrodowa ale również jednorodzinna, wielorodzinna, znajdują się obiekty użyteczności publicznej i obiekty zabudowy rekreacyjnej oraz obszar wód powierzchniowych.
W odległości kilkaset metrów od planowanych elektrowni znajduje się obszar chronionego krajobrazu „Strefa Krawędziowa Doliny Wisły”. Analizy akustycznej stanowiącej załącznik do KIP wynika, że hałas 45 db nachodzi na ten chroniony obszar. Obszar ten został ustanowiony Rozporządzeniem Nr 21/92 Wojewody Toruńskiego z dnia 10 grudnia 1992 r. w sprawie wyznaczenia obszarów chronionego krajobrazu w województwie toruńskim oraz reorganizacji zarządzania parkami krajobrazowymi i obszarami chronionego krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Toruńskiego Nr 27, poz. 178). Na terenie w/w obszaru zakazuje się realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko – zakaz ten nie dotyczy realizacji nowych i rozbudowy lub modernizacji istniejących przedsięwzięć, mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona procedura oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę obszaru. Organ jednakże uważa, że przedsięwzięcie to może mieć negatywny wpływ na przyrodę ze względu na bliską lokalizację
Najważniejszym argumentem dotyczącym odmowy wszczęcia postępowania jest aspekt społeczny. Po konsultacjach przeprowadzonych z mieszkańcami wsi Dębieniec brak jest z ich strony zgody na realizację tego typu przedsięwzięcia.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.
P O U C Z E N I E
Na postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Radzynia Chełmińskiego.
Burmistrz Miasta i Gminy Radzynia Chełmińskiego
(-) Krzysztof Chodubski
Otrzymują:
- Pełnomocnik Inwestora
- BIP Urzędu
- tablica ogłoszeń wsi Dębieniec i Urzędu MiG Radzyń Chełmiński
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2014-12-31 09:47