Postanowienie Burmistrza Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński
Radzyń Chełmiński, 31 grudnia 2010 roku
BPK-7624-7/05/2010
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U. Nr 199 poz.1227 z póź. zmianami)
po otrzymaniu opinii :
-
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wyrażonej w postanowieniu z dnia 27 grudnia 2010r, znak RDOŚ-04.OO.6613-1541/10JM
-
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu wyrażonej w opinii z dnia 22 grudnia 2010r. znak N.NZ.423/70/2010
w sprawie konieczności sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko i jego zakresu dla inwestycji pod nazwą pn. „ Budowa Farmy Wiatrowej Radzyń Chełmiński wraz z infrastrukturą towarzyszącą” w gminie Radzyń Chełmiński.”
postanawiam
stwierdzić potrzebę sporządzania raportu oddziaływania na środowisko
dla w/w inwestycji mogącej znacząco oddziaływać na środowisko, określając jednocześnie zakres raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko o elementy wynikające z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko/ Dz.U. Nr 199 poz.1227 z póż. zm./, ze szczególnym uwzględnieniem:
1. opisu środowiska przyrodniczego terenu inwestycji i obszarów w jej sąsiedztwie;
2. opisu i rozmieszczenia (załącznik graficzny – mapa) siedlisk przyrodniczych wykorzystywanych przez ptaki i nietoperze (miejsca lęgowe, żerowiska, noclegowiska, itp.) występujących na terenie inwestycji oraz w jej sąsiedztwie;
3. danych pochodzących z rocznego ornitologicznego monitoringu przedrealizacyjnego; Raport z monitoringu powinien zawierać ilościową charakterystykę wykorzystania przedmiotowego obszaru przez ptaki w cyklu rocznym. Podstawowe parametry ocenione w trakcie badań powinny obejmować:
a. skład gatunkowy i liczebności awifauny w cyklu rocznym,
b. liczebność gatunków kluczowych,
c. zagęszczenie tj. liczebność na jednostkę powierzchni (km transektu lub km2) wszystkich gatunków ptaków w głównych okresach roku,
d. natężenie i sposób wykorzystania przez ptaki przestrzeni powietrznej w rejonie planowanej farmy wiatrowej w szczególności:
- drapieżniki i inne gatunki o dużych rozmiarach ciała,
- migranty dalekodystansowe,
- ptaki tworzące lokalne koncentracje żerowiskowe i noclegowiskowe.
4. danych pochodzących z inwentaryzacji terenowej nietoperzy:
a. skład gatunkowy i liczebność nietoperz występujących na analizowanym obszarze oraz w jej sąsiedztwie ( nasłuchami należy objąć zarówno obszar inwestycji jak i fragmenty wybranych siedlisk w strefie do ok. 1km.od granic tego obszaru, które w ocenie chiropterologa mogą mieć szczególne znaczenie dal nietoperzy, w tym wpływać na aktywność nietoperzy na obszarze inwestycji np. potencjalne żerowiska lub skupiska schronień);
5. analizy skumulowanych oddziaływań w/w inwestycji z istniejącymi, projektowanymi i planowanymi przedsięwzięciami w sąsiedztwie przedmiotowego obszaru;
6. planowanych działań minimalizujących i kompensujących negatywne oddziaływanie inwestycji na środowisko, w tym na ptaki, nietoperze i siedliska przyrodnicze;
7. dokładny harmonogram prac (terminy realizacji poszczególnych elementów inwestycji);
8. analizy oddziaływania przedmiotowej inwestycji na krajobraz;
9. szczegółowego opisu sposobów gromadzenia i magazynowania poszczególnych rodzajów odpadów, w szczególności odpadów niebezpiecznych oraz podanie szacowanych ilości i rodzajów (wg katalogu) odpadów i opisu dalszego postępowania z nimi z uwzględnieniem transportu, odzysku i unieszkodliwiania, na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji;
10. wpływu drgań generowanych przez wiatraki na florę i faunę w strefie ich oddziaływania a także na proces wyjaławiania gleb;
11. analizy akustycznej z uwzględnieniem pobliskiej zabudowy mieszkaniowej oraz rozwiązań chroniących środowisko;
12. oddziaływania na klimat akustyczny ( od środków komunikacji i pracujących maszyn);
13. oddziaływania stacji, w zakresie emisji pól elektromagnetycznych;
14. danych, na temat oddziaływania w zakresie infradźwięków oraz tzw. efektu migotania cienia;
15. przedstawienia zagospodarowania terenów sąsiednich oraz odległości od najbliższej zabudowy mieszkaniowej z zaznaczeniem na mapie.
Jednocześnie raport powinien zawierać analizę skumulowanych oddziaływań omawianej inwestycji z istniejącymi, projektowanymi i planowanymi przedsięwzięciami, występującymi w sąsiedztwie przedmiotowego obszaru. Ryzyko znacznego wpływu omawianego zamierzenia inwestycyjnego na rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku, narzuca konieczność uwzględnienia w raporcie wyników z przeprowadzonej analizy akustycznej, wykonanej w obrębie najbliższej zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej w porze dnia i nocy. Wykonując przedrealizacyjny monitoring ornitologiczny i raport oddziaływania na środowisko należy skorzystać z publikacji :Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej „Wytyczne w zakresie oceny oddziaływania elektrowni na ptaki”, Szczecin 2008 oraz „Tymczasowych wytycznych dotyczących oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze( rok 2009, wersja II)”.
stosownie do wszczętego w dniu 13.12.2010 r postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia, na wniosek GB Kreki 203 Sp. z o.o. z dnia 24.11.2010r. (wpływ 08.12.2010r) .
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 24.11.2010r. (zarejestrowanym w Urzędzie Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński dnia 08.12.2010 r.) Prokurent GB Kreki 203 Sp. z o.o. Aleje Jerozolimskie 81, 02-001 Warszawa, Jean-Claude Moustacakis, zwrócił się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „budowie Farmy Wiatrowej Radzyń Chełmiński wraz z infrastrukturą towarzyszącą”, dołączając do niego kartę informacyjną przedsięwzięcia wraz z kopią mapy ewidencyjnej obejmującą przewidywany teren na którym realizowane będzie przedsięwzięcie oraz obszar na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie. Inwestor mając na uwadze fakt, iż jest więcej niż 20 stron w postępowaniu, w związku z art.74 ust 1a i 1b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U. Nr 199 poz.1227 z póź. zmianami) wypis z rejestru gruntów terenu na którym realizowane będzie przedsięwzięcie oraz terenu na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie przedłoży organowi prowadzącemu wraz z raportem oddziaływania na środowisko.
Planowana inwestycja jest przedsięwzięciem wymienionym w § 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397ze zm.).
Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko Dz. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 ze zmianami) organ prowadzący postępowanie wystąpił o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz co do zakresu ewentualnego raportu do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Grudziądzu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy dnia 27 grudnia 2010r. wydał postanowienie sygn. RDOŚ-01.oo.6613/1541/10JM, w którym uznał, że istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Grudziądzu dnia 22 grudnia 2010 r. wydał opinię sygn. N.NZ.-423/70/210 w którym uznał, że należy przeprowadzić ocenę oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.
Zgodnie z przedłożoną dokumentacją przedmiotowa inwestycja będzie obejmować:
- 13 turbin wiatrowych ( o wysokości od podstawy do czubka wirnika od 125 do 200m)
- linie kablowe średniego napięcia SN, linia światłowodowa (linia telekomunikacyjna) w celu połączenia elektrowni wiatrowych ze stacją transformatorową (GPO),
- główny punkt odbioru (GPO),
- drogi dojazdowe, place manewrowe, składowe i montażowe,
- zaplecze budowy ( na czas budowy),
i polegała na budowie farmy wiatrowej Radzyń Chełmiński oraz infrastruktury towarzyszącej . Planowane przedsięwzięcie składać się będzie z 13 turbin o mocy 3MW każda oraz Głównego Punktu Odbioru wraz z przyłączeniem do publicznej sieci elektroenergetycznej.
Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na terenie gminy Radzyń Chełmiński w obrębach geodezyjnych: Zielnowo, Kneblowo, Rywałd, Mazanki, Nowy Dwór, Radzyń Wybudowanie, Gołębiewo, Stara Ruda.
Przedmiotowa inwestycja położona jest poza obszarowymi formami ochrony przyrody ustanowionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz.U.z 2009r. Nr 151 poz. 1220 z późn. zm).
Dla przedmiotowego obszaru brak jest publikowanych badań ornitologicznych oraz chiropterologicznych, na podstawie których można określić skład gatunkowy ptaków i nietoperzy terenu przeznaczonego pod inwestycję. W związku z powyższym nie jest możliwe prognozowanie wystąpienia potencjalnego oddziaływania na gatunki ptaków i nietoperze. Podmiotowa inwestycja może stanowić barierę w trakcie migracji awifauny przez teren farmy oraz może powodować negatywne oddziaływania na gatunki lęgowe ptaków oraz nietoperze wykorzystujące przedmiotowy obszar.
Uwzględniając opisany powyżej rodzaj i charakter przedsięwzięcia, jego usytuowanie oraz orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszego postanowienia służy stronom prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Burmistrz Miasta i Gminy Radzyń Chełmiński
Krzysztof Chodubski
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Anna Klimekdata wytworzenia: 2011-01-03
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2011-01-03 12:53